donderdag 29 november 2007

Keynote rond informal learning


De keynote van Graham Atwell, die Bruno Lanvin verving als tweede keynotespreker in de middagsessie, was zeker een aanrader. Graham ging direct in tegen de presentatie van Andrew Keen, die 's ochtends fel van leer trok tegen de wisdom of the crowds en de gevolgen van web 2.0 toepassingen. Het leek sterk een herhaling van de SURF-onderwijsdagen van een aantal weken geleden. Andrew Keen kwam erg negatief over als een entrepreneur die de aansluiting en het commerciele succes van web 2.0 had gemist en nu boos was op degenen die wel op tijd de voordelen ervan zagen.
Graham liet een aantal voorbeelden van informal learning zien die goed aansluiten bij het verhaal van Jay Cross vorig jaar. Vandaag is het de bedoeling om naast een presentatie van Jay ook zeker op jacht te gaan naar het boek van Graham op de beurs. Wie meer wil lezen rond Graham kan ook zeker terecht op zijn weblog: http://www.pontydysgu.org/blogs/waleswideweb. De presentatie zelf is terug te zien via deze link: http://www.slideshare.net/GrahamAttwell/berlin07

Digital portfolios of help de Russen komen ....

De presentatie rond Digital Portfolios ging gelukkig toch nog goed. Alleen door een hoog tempo te houden, kon ik de presentatie zelf geven. Ondanks alle inspanningen van Berlijnse apothekers liet mijn stem het grotendeels afweten. Niet echt een aanrader wanneer je nog moet presenteren. Het paardemiddel wat tussen de middag opgehaald kon worden, bleek gelukkig net voldoende te werken om in combinatie met een goed werkende microfoon verstaanbaar te blijven voor een hele volle zaal.
Na een uitgelopen presentatie over de rol van portfolio's bij Nedcar, had ik ongeveer 20 minuten om in recordtempo mijn verhaal te doen en ook Shane voldoende ruimte te laten voor zijn verhaal. De presentatiesessie was amper afgelopen of Jan en ik werden meteen benaderd door een Russische delegatie die een eigen tolk had meegenomen. Een hele vreemde gewaarwording om aangesproken te worden door een bobo in het Russisch, waarbij je dan maar moet hopen dat de vertaling naar het Engels een beetje vlot verloopt. De 'overval' ging direct gepaard met een serieuze uitnodiging om verder te praten in een plaats in Rusland die bij geen van beiden ook maar enig benul opleverde waar de plaats kan liggen. Misschien toch even Google Maps inschakelen.... Gelukkig is de presentatie verder positief ontvangen (vrijwel geen mensen die de zaal uitliepen tijdens het verhaal) en ook positieve feedback vanuit andere instellingen. Nu nog even zoeken waar de Russen vandaan komen.

Transformatie en verandermanagement (Educa Online Berlijn)

Tijdens de opening van de 13e Educa Onlineconferentie in Berlijn zijn vier sprekers van de partij. De eerste spreker is de onderwijsminister in Ghana: Hon. Dominic K. Fobih. Hij spreekt over de plannen van de regering van Ghana en het doel om het land te transformeren in een ‘information and knowledge driven ICT literate nation’. De ontwikkeling en het gebruiken van informatie, kennis en technologie is van levensbelang voor de sociaal-economische ontwikkeling van het land. De onderwijsminister spreekt van het moderniseren van het onderwijssysteem door gebruik te maken van ICT. Als redenen worden genoemd:
- het verhogen van de toegang tot onderwijs, traning en onderzoeksbronnen;
- het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs en training;
- betere aansluiting bij sociaal-economische ontwikkelingen.

De laatste reden met specifieke aandacht voor de ontwikkeling van een ‘information and knowledge-based economy and society.’

‘Enable every Ghanaian to be able to use the ICT tools and resources confidently
and creatively to develop the skills and knowledge needed to achieve personal
goals and be full participants in the global economy by 2015.’

De regering heeft een aantal uitdagingen geformuleerd. Naast een goede infrastructuur en toegankelijkheid voor iedereen, noemt Fobih veranderingsmanagement, ontwikkeling van digitale content en het trainen van docenten en ict-coördinatoren.
Verandermanagement is volgens Fobih altijd een kritische factor. Het wordt nog kritischer als de behoefte om te veranderen cruciaal wordt voor de ontwikkeling en vooruitgang van mensen.

Mijn eerste reactie is dat deze presentatie een algemeen praatje is over plannen op macro-niveau, maar toch... zouden we iets kunnen leren van deze Ghanese plannen voor onze eigen organisatie?
- Hoe is het eigenlijk gesteld met het verandermanagement?
- Hoe sterk is de behoefte om ICT in te zetten als motor voor verandering?
- Hoe zijn docenten en ict-coördinatoren getraind?
-
Hoe is het met de ontwikkeling van digitale content?

a hole in the wall

De keynote sessie die vanochtend de meeste indruk maakte was wel het verhaal over "a hole in the wall". Het experiment in India wat gedurende 4 jaar gedaan is door Sugata Mitra. Hij startte in 1999 met een experiment in een van de sloppenwijken van New Delhi, dat op een steenworp afstand van een IT-wijk lag. Daar interviewde hij medewerkers van IT-bedrijven en kinderen die in de sloppenwijken leefden. Waar de IT-medewerkers aangaven dat ze het verschrikkelijk vonden dat de sloppenwijken bestonden, gaven de kinderen een heel onverwacht antwoord op de vraag hoe ze aankeken tegen de IT-bedrijven: it looks like a zoo. Iedereen ziet er hetzelfde uit, gebruikt de hele dag de telefoon en ruziet over parkeerplaatsen.

Door een pc en touchpad in te bouwen in een muur en gewoon via een webcam te onderzoeken wat kinderen daarmee deden, startte Mitra zijn eerste experiment. Tot zijn verbazing reageerden de kinderen al heel snel op de pc en was een cursus of introductie nauwelijks nodig. Ook in latere experimenten bleek dat kinderen snel zelf leerden zelfs ondanks allerlei taalbarrieres.

Zijn eerste resultaten:
- groepen kinderen kunnen zelfstandig leren zonder tussenkomst van volwassenen
- zorg voor computers in een veilige omgeving maar buiten de school
- 200 tot 300 kinderen kunnen door slim samen te werken binnen 3 maanden computervaardig worden.

Inmiddels is hij bezig met een nieuw experiment, nu in Engeland met als thema: kunnen kinderen in een groep hun eigen scholing organiseren?

Berlijn Online Educa 2007

Na het inschrijven voor het congres gisteren en de sprekersreceptie 's avonds begint vandaag het echte congres. De sprekersreceptie was formeel genoeg maar bood verder maar heel beperkte informatie. Hoe de presentatie aangeleverd moet worden, is bijvoorbeeld nu nog steeds onbekend. Elke serie presentaties had gisteren tijdens de receptie een eigen tafel. Het was dan ook de bedoeling dat de sprekers zich daar verzamelden en de sessievoorzitter voorzagen van de benodigde informatie om de introductie te kunnen doen en om met andere sprekers eventuele verdubbelingen in de presentaties eruit te halen. Helaas waren mijn andere 2 collega-presentatoren waarschijnlijk de stad in. Ik heb ze in ieder geval niet gezien. Wel kreeg ik advies hoe een krokodil te vangen met behulp van een verrekijker, een doosje lucifers en een pincet. Altijd handig! Meteen daarop volgde de raad hoe om te gaan met boze ijsberen op Spitsbergen. You never know when this kind of information turns out to be extremely useful.

Vanmiddag mag ik dan eindelijk presenteren en wel zeker 15 minuten! Dat betekent heel snel to the point komen. Veel Nederlanders hebben me al gespot in het programma, dus ik ben benieuwd. Hopelijk houdt mijn stem het ook, anders wordt de extra uitdaging om de presentatie in stilte te houden......