maandag 20 juli 2009

Blackboard World 2009

Het Blackboard Worldcongres 2009 is inmiddels weer voorbij. Net als Rudi dat gedaan heeft bij de Online Educa Berlin heeft ook Blackboard nu een thema gestart: de 3 dingen die je meeneemt van het congres.
In het discussionboard wat je terug kunt lezen via deze link, vertellen diverse congresbezoekers over de onderwerpen waar zij het meeste aan hebben gehad.

mijn Voki

Een opvallende ervan is de voki (www.voki.com) een Avatar die kan praten en die je opnieuw zelf via de eerder genoemde website kan samenstellen. Ik moet zeggen, ik ben wel benieuwd op welke wijze zo'n voki kan bijdragen aan probleemgestuurd onderwijs. Wel ben ik direct aan de slag gegaan om een voki te creeeren. In de komende dagen ga ik op zoek naar wat een voki eigenlijk allemaal kan.....

De 4 thema's voor het komend jaar

De thema's rond eLearning die we voor het komende jaar gekozen hebben (delen, interacteren, inrichten en digitaal toetsen), gaan steeds meer leven. Blijkbaar zijn we erin geslaagd om de juiste onderwerpen te benoemen, want niet alleen de elco's en academies reageren positief, ook bij het scannen van materiaal op het internet lijkt deze thema's steeds vaker beschreven te worden.
In het overleg met Marjolein vanochtend bleek dat de thema's ook goed bruikbaar zijn als rode draad in het gesprek rond de onderwerpen waar we met ABC in het komende jaar rond willen samenwerken. Net als bij verschillende andere academies, staat ook bij ABC digitaal toetsen hoog op de agenda. Het verder werken aan de leergang eLearning inclusief het halffabrikaat rond toetsing wordt daarmee steeds belangrijker.


Input voor het onderdeel digitaal toetsen kan zeker ook de bijgestelde taxonomie van Bloom zijn. Waar deze in zijn gekende model een 6-lagen benoemde, is er een nieuwe laag bijgekomen die bedacht is door Andrew Churches. Deze richt zich op Creativiteit. Bloom is daarmee nog bruikbaarder geworden bij het werken met digitale media (zoals digitaal toetsen).
Hieronder de twee modellen van Bloom met rechts de aangepaste versie.